Ugrás a fő tartalomra

Gagliarda

A gagliarda francia vagy olasz eredetű, pantomimszerűen előadott, szilaj, hetyke csalogató-tánc a 16-17. században.

Boiardo Orlando innamorato (1495) című költeménye a gagliarda lombardiai előfordulásának bizonyítéka. A gagliarda első zenei forrása P. Attaignant Six gaillardes et sic pauanes című gyűjteménye (1529). Ebben a gagliarda hármas ütemű, rendszerint háromrészes, homofon, páros ütemcsoportokból áll.

1550 és 1650 között a gagliarda mind gyakrabban kerül a saltarello helyére, a pavane gyors utótáncaként, s ilyenkor rendszerint az előtte álló pavane hármas üteművé alakított harmóniai és dallamanyagát tartalmazza. A két tánchoz gyakran kapcsolódik egy gyorsabb harmadik (Tourdion, Ripresa, Recoupe). Ez a táncfűzés vezet a 17. században a szvit kialakulásához, amelynek a gagliarda az egyik alapvető alkotórésze. Angliában a shakespeare-i időkben a gagliarda elnevezése sink-a-pace, sinque-pace, sinco-pas.

A 17. század elejétől már az előkelő udvarokban is játszottak gagliardát, többnyire hangszeres előadásban, de olykor szerelmes szöveget írtak hozzá, amelyeket álarcosbálokon maguk énekeltek és táncoltak, még akkor is, ha semmilyen hangszer nem volt kéznél. Szöveges gagliardát találunk pl. Haussmannál (1604). Byrd, Gibbons és Schein polifon kidolgozású stilizált gagliardákat írtak, Trabaci Galliarda cromaticát (1615).

A 17. század második felében a gagliarda és a pavane kapcsolata felbomlott. Önálló táncként alkalmazza Reusner, Locke, Gaultier, Chambonnières. Az elszórtan már a késői 16. században előforduló 2/2-es gagliarda után most a páratlan ütemű gagliarda mellett a páros ütemű is elterjedt. A gagliarda tempója használati táncként a táncosok fokozódó jókedve következtében meglehetősen felgyorsult, műzenei formaként viszont lelassult. Th. Mace (1676) a gagliarda méltóságteljes előadásmódjáról beszél, d'Anglebert (1689) pedig egyenesen lentement-t ír elő. A 17. század végére a gagliarda fokozatosan kikerült a gyakorlatból.

Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sztasz...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...

Ludwig van Beethoven: István király és Athén romjai

Ludwig van Beethoven (1770-1827): István király, op. 117, és Athén romjai op. 113 „István király, vagy Magyarország első jótevője” — címet kapta Kotzebue-nak az ünnepi megnyitó jelenete, amelyet 1812 februárjában az újonnan felavatott pesti színházban előadtak. A darabhoz — akárcsak az Athén romjai c. Kotzebue-játékhoz — Beethoven írt zenét, nyitányt és kilenc, kórusokkal kombinált tételt. A munkát 1811 őszén végezte el Teplitz-fürdőn, ahol több alkalommal is üdült. A kísérőzenéből ma főként a javarészt verbunkos-témákra épült nyitányt ismerik. Ezt lassú bevezetés indítja, majd lendületes iramú főrész következik, amelyben felismerhetjük a IX. szimfónia öröm-témájának korai változatát. A bevezető lassú zene a nyitány középső szakaszában és a befejezés során újból felhangzik. Kotzebue két ünnepi játékot írt a pesti színház felavatására: „István király, vagy Magyarország első jótevője” címmel előjátékot, és Athén romjai címmel utójátékot. Mindkett...