Ugrás a fő tartalomra

Frottola

A frottola a 15. század második felében és a 16. század első évtizedeiben Felső- és Közép-Itália polgári és arisztokrata köreiben élő dalforma, amely különösen Petrucci velencei nyomdász gyűjteményes kötetei révén (11 könyv, 1504-14) vált közismertté. További gyűjtemények jelentek meg A. de Antiquis nyomtatásában. A frottolát négyszólamú homofon szerkesztés jellemzi, amelyben a szopráné a dallam, a basszusé a harmóniai alap (ezért mozgásában gyakori a kvart és kvint lépés), a tenor és az alt pedig csak töltőszólam. Gyakran csak a vers első strófáját zenésítették meg, és a szöveget többnyire csak a szoprán szólam alá írták be, ami ad libitum hangszeres előadásra enged következtetni. Ügyes énekes-lantosok rögtönöztek is frottolát. A műfaj művelői közül mindenekelőtt a veronai Marchetto Cara és a mantovai B. Tromboncino említésre méltó.


Petrucci kiadványainak szerzői többek között L. Compère, Josquin Desprez, Pelegrino Cesena, M. Pesenti, Nicolo Pifaro, G. de la Porta. Név szerint is ismert költő-énekesek: Carieto (Nápoly), Serafino Aquilano (Róma), Cosa (Milano) és Testagrossa (Pavia). A szövegek fő témája a szerelem. Költeményként a frottola a ballata utóda: legegyszerűbb típusa a frottola barzelletta. Részei: négy trochaikus nyolcszótagos sorból álló Ripresa (a b b a vagy a b a b rímekkel) Mutazione (c d c d) és Volta (d a vagy d e e a). Egy másik frottola-típus négysoros strófákból áll, hétszótagos jambikus sorokkal, refrénnel vagy anélkül (a Ripresa rímrendje a b b a vagy a a a a, a strófáké c c c a, d d d a, e e e a stb.)


A frottola gyűjtőfogalom is, amely több megzenésített versformát ölel fel: strambotto, capitolo, óda, szonett, canzone. Az utolsó frottolagyűjtemény 1531-ben Rómában jelent meg, Valerio Doricónál. A későbbiekben ezt az igénytelen műfajt kiszorította a madrigál, villotta és villanesca.


Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sztasz...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...

Szimfonikus költemény

A szimfonikus költemény a 19. és 20. századi programzene műfajához tartozó, többnyire egytételes zenekari kompozíciók, melyek különösen Liszt és R. Strauss nevével forrtak össze. A fogalmat Liszt alkotta meg, aki 1849-ben írt Tasso nyitányát 1854-ben így nevezte meg, majd ezt a megjelölést hamarosan minden ilyen jellegű művére kiterjesztette. A szimfonikus költemény előfutárai a programzene különböző válfajai voltak, különösen a többtételes programszimfónia és kiváltképp Berlioz ideája, a "drame instrumental" (Fantasztikus szimfónia), amelynek a programját úgy kell felfogni, mint egy opera szövegét. Szűkebb értelemben a szimfonikus költemény előzménye a nyitány, mégpedig a hangversenynyitány, elsősorban Beethoven drámai nyitányai. 1854 előtt Liszt is nyitánynak nevezte szimfonikus költeményeit. A szimfonikus költemény elnevezés Liszt nagy eszméjére utal, a zene megújítására a költészettel kötendő bensőséges szövetség révén, amire a "szimfonikus költő" hivat...