A polonéz lengyel eredetű tánc, illetve ebből származó, tánctól
függetlenedett hangszeres darab. A többnyire páros ütemű, mérsékelt tempójú
páros lépőtánc a lengyel gyakorlatban máig él, különböző elnevezésekkel
(például chodzony "járótánc", pieszy "lépőtánc"). A 16.
században keletkezett, elterjedtségét számos fönnmaradt táncdallam bizonyítja.
A népies lépőtánc mellett a polonéz már a 17. században Lengyelország határain
túl is használatos udvari tánc, ma is táncrendezvények kedvelt nyitó száma.
A stilizált, nem táncolt hangszeres polonéz a 17. század óta
kimutatható. Eleinte nehezen megkülönböztethető az általában "lengyel
tánc"-nak nevezett daraboktól. Az eredeti lépőtáncnak megfelelően
kezdetben páros ütemű tánc. Később, eleinte szórványosan, majd mind gyakrabban
utótánccal társult (proportio), amely a 18. század elején a 3/4-es ütemű,
erősen hangsúlyos teljes ütemmel induló, közismert ritmusú polonézzé
önállósult. A hangszeres polonéz zene javarészt Lengyelországon kívül,
elsősorban a svéd, német és francia zenében alakul ki, többek között Couperin,
Telemann, Händel, W. Fr. Bach, Kirnberger és Schobert polonézeiben. Közismert
polonéz J. S. Bach E-dúr BWV 817 francia szvitjének tétele.
A 18. század folyamán Lengyelországba visszakerült polonéz különösen
a század vége felé virágzott, amihez nagymértékben hozzájárult Michal Kleofas
Oginski Európa-szerte ismert több mint 20 programatikus című (Les adieux,
Toten-polonéz) szentimentális, melankolikus zongora polonéze,
valamint Józef Kozlowski művei (zongora polonézek mellett mintegy 70 zenekari
polonéz és továbbiak kórusra és zenekarra).
Beethoven (Szerenád op. 8, Hármasverseny op. 56 finálé, Polonéz op. 89), Weber (op. 21, Polacca brillante op. 72), Schubert (op. 75, op. 61)
polonézei után Chopin polonézei a műfaj csúcsát jelentik. Fontos mintái Oginski
polonézei, valamint tanárai, Adalbert Zywny és J. Elsner darabjai. A
Chopin-polonézek sikeréhez nagyban hozzájárult az 1830/31-es felkelés nyomán a
lengyelek iránt Nyugat-Európában támadt lelkesedés is. Mellettük-utánuk többek
között Schumann, Liszt, R. Wagner gazdagította a polonéz-repertoárt.
Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon