A passepied francia körtánc, a tradíciók szerint
Észak-Bretagne-ban honos. Először 1548-ban említik, hamarosan udvari tánccá
lett. 1567-ben IX. Károly francia király Blois-ba utazott, hogy ott megtanulja
a bretagne-i passepied-t.
Praetorius szerint a név onnan ered, hogy "egyik láb a
másikat keresztezve dobbant vagy lép". Az udvari passepied páratlan ütemű
(3/4 vagy 3/8, nyolcadfelütéssel), az ütempárokban gyakori ingadozással a 2 x
3/4 és 3 x 2/4 között. Brossard jellemzése szerint "nagyon gyors és nagyon
vidám mozgású menuet". A 18. század közepe táján a passepied eltűnt a
báltermekből. A hangszeres szvitekbe nem állandó tánctételként rendszerint a
Sarabande és Gigue közé iktatták, így például Fischer, Couperin, Telemann és
Bach. Operában Lully, Campra, Rameau és Gluck alkalmazta.
Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon