A battaglia csatát vagy harci felvonulást megjelenítő
(hangfestő) zene. Kedvelt téma volt a sárkánnyal folytatott harc (Lully, Cadmus, Mozart, Varázsfuvola, Wagner, Siegfried) és a nemek szerelmi harca
(Monteverdi, Combattimento di
Tancredi e Clorinda, Wagner, Tannhäuser és Parsifal).
Ismert vokális battaglia Janoquin La guerra chansonja az 1515-ös marignanói
csatáról, amely sok utánzóra talált. A lepantói tengeri csata győzelmi ünnepe
alkalmából A. Gabrieli vittoria-kiáltásokkal záruló, kétkórusos battagliát
komponált, Monteverdi Canti guerrinit Mancinus Schlacht für Sievershausent, Demantinus Tympanum militarét. Hangszeres
battagliát írt tulajdonképpen Byrd (virginálra), Sweelinck, Frescobaldi,
Couperin.
Dávid és Góliát harcát ábrázolta Kuhnau a Biblische Historien 1. csembalószonátájában. Gyakran
fordul elő battaglia operákban (Verdi, A végzet hatalma,
R. Strauss, Ein Friedenstag,
oratóriumokban (Loewe, Zerstörung
Jerusalems), dalokban (Muszorgszkij, A hadvezér).
Keletkeztek battagliák II. Frigyes háborúinak és a francia
forradalom korának csatái alkalmából, közülük a legismertebb Beethoven op. 91
Csataszimfóniája, a Wellingtons Sieg
oder die Schlacht bei Vittoria.
Későbbi példák: Liszt, Hunnenschlacht,
Csajkovszkij, 1812 nyitány (az orosz és a napóleoni hadsereg
harcának emlékére) és Sosztakovics 7. szimfóniája (Leningrád 1941-es
ostromára).
Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon