Ugrás a fő tartalomra

Menüett

A menüett Poitou vidékéről származó népi táncból eredő tánc, melyet állítólag XIV. Lajos táncolt Lully zenéjére, 1653-ban. A menüett a francia udvarban hamarosan az állandó táncrend végére került, a branle, courante és gavotte után. Páros táncként, erősen stilizált figurákkal igen gyorsan elterjedt, s a 18. században és a 19. század első évtizedeiben, különösen Németországban, minden bál elején táncolták. Táncra szánt menüettet csaknem minden 18. századi zeneszerző írt, még Beethoven is (12 menüett egy maszkabálra, 1799).


A menüett zeneileg 3/4-es, két 4 vagy 8 ütemes, megismételt részből áll. Metrikai felépítése alapján a menüett a kora klasszikus és klasszikus zeneszerzés-tanításban paradigmaként szolgált. 1750 után a menüettkomponálás zenei játékká is vált, amint arról többek között Kirnberger is beszámol (Der allezeit fertige Menuetten- und Polonaisenkomponist, 1757).

A menüett stilizált táncként Chambonnières-nál már 1670 körül bekerült a szvitbe (Németországban Schmelzernél). Lebègue csembalószvitjeiben (1677) a menüett a mű végén áll. Georg Muffat Florilegiumában (1695-98) már ez a leggyakoribb tánc, párosával is, a második menüett után az első megismétlődik. Később menüett és trió formájában ez az elrendezés vált megszokottá.


A korai menüett tempóját illetőleg ellentmondóak a vélemények, de a stilizált menüettet valószínűleg lassabban játszották, mint a táncmenüettet. Szerenádok és cassazionék még a 19. században is több menüettet tartalmaznak (Brahms). A menüett a szimfóniába a háromrészes nápolyi operaszimfónia (A. Scarlatti) útján került be, amely 3/8-os, táncos, menüettnek is nevezett tétellel zárult.

A mannheimi (Stamitz) és bécsi (Monn, Wagenseil) korai klasszikusok lassú menüettet tartalmazó négytételes szimfóniákat írtak. A berliniek (C. Ph. E. Bach) ezzel szemben elutasították a szimfóniabeli menüettet. A 18. századi francia zenekari muzsikában előfordulnak két-, három-, négytételes szimfóniák menüett közép- vagy zárótétellel. Haydn négytételes szimfóniáiban és kvartettjeiben a menüett III., ritkábban II. tétel. Mozartnál menüett nélküli háromtételes és menüettet tartalmazó négytételes szimfóniák váltakoznak. Haydn szimfóniáiban és kvartettjeiben a menüett felgyorsult, scherzószerű elemeket tartalmazó jellegzetesen szimfonikus tétel. Egyenes vonalú fejlődés a menüett-től a scherzóig, valamint a kettő között világos fogalmi különbség nem kimutatható. A Hob. III:37-42 kvartett egyes tételeit Haydn scherzónak nevezi, a Hob. III:31-36 kvartettekéit viszont még menüettnek, holott a scherzóktól többnyire alig különböznek.


A scherzók után Haydn ismét táncos menüetteket komponált. Mozart szimfóniáiban és szerenádjaiban megtartotta a menüett hangvételét. "Haydn-kvartettjeiben" (K.464) kis szonátaformákká változtatta a menüetteket.


Beethovennél már az op. 1-es zongoratriókban teljesen kifejlett scherzo-típus szerepel, később azonban újra írt lassú menüetteket (op. 59, no. 3). 1. szimfóniája scherzo jellegű III. tételének megjelölése menüett.


Schubert zongoraszonátáiban és kvartettjeiben scherzók mellett késői korszakáig menüetteket is írt, tánckompozícióiban azonban előnyben részesítette a német táncokat és a ländlert.


A 19. század folyamán a menüett egyre inkább háttérbe szorult, de tovább élt a lassú Tempo di Minuetto formájában, amely J. Chr. Bach szimfóniáiig visszanyúlik, valamint quasi Minuettóként (Brahms, op.51, no. 2.).


A menüett helyére megjelölés nélküli scherzo- vagy ländlerjellegű tételek léptek, még keringő is (Csajkovszkij). A 20. században többek között Ravel, Prokofjev és Schönberg (Szerenád op. 24, Zongoraszvit op. 25) nyúltak vissza a menüettformához.


Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sztasz...

Szimfonikus költemény

A szimfonikus költemény a 19. és 20. századi programzene műfajához tartozó, többnyire egytételes zenekari kompozíciók, melyek különösen Liszt és R. Strauss nevével forrtak össze. A fogalmat Liszt alkotta meg, aki 1849-ben írt Tasso nyitányát 1854-ben így nevezte meg, majd ezt a megjelölést hamarosan minden ilyen jellegű művére kiterjesztette. A szimfonikus költemény előfutárai a programzene különböző válfajai voltak, különösen a többtételes programszimfónia és kiváltképp Berlioz ideája, a "drame instrumental" (Fantasztikus szimfónia), amelynek a programját úgy kell felfogni, mint egy opera szövegét. Szűkebb értelemben a szimfonikus költemény előzménye a nyitány, mégpedig a hangversenynyitány, elsősorban Beethoven drámai nyitányai. 1854 előtt Liszt is nyitánynak nevezte szimfonikus költeményeit. A szimfonikus költemény elnevezés Liszt nagy eszméjére utal, a zene megújítására a költészettel kötendő bensőséges szövetség révén, amire a "szimfonikus költő" hivat...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...