Ugrás a fő tartalomra

Ária

Az ária (= levegő, atmoszféra) hangszerkíséretes szólóének, a 16. századtól a 17. század közepéig strofikus dal, ez után a daltól megkülönböztetett, kidolgozottabb, strofikus szöveghez már nem szigorúan kötött énekes darab. Az olasz aere és aria kifejezést már 1460-ban használták valamely zenedarab modusa illetve karaktere értelmében. Szűkebb értelemben az ária a 16. és korai 17. századi Itáliában bizonyos versmértékek rögtönzött előadásának ritmikai-melodikus szkémája.


1640-től a római és velencei operában a strófabasszus- és egyéb dalszerű formák (da capo aria, háromrészes dalforma) háttérbe szorultak és a mellékszereplők körére korlátozódtak. A főszereplők áriáiban a szövegismétlés, a strófák változó hosszúságú és hangnemű megzenésítése, recitatívók és koloratúrák beillesztése nyomán az ária fokozatosan elszakadt a strófadaltól.

Az újabb, a daltól eltérő ária főformája mindenekelőtt a velencei operában kialakult da-capo ária, amely 1770 körül kiszorította a kétrészes (arietta) és háromrészes (abb) formákat, és hosszú ideig az európai opera uralkodó áriatípusa maradt. Háromrészes refrénes forma (aba, aabaa), a középrészben többnyire önálló tematikával. Vagy csembaló continuo kíséri, vagy zenekar (zenekarkíséretes ária), vagy obligát hangszerek, trombita (trombita-ária), vagy más fúvós- illetve vonóshangszerek. A 17. század végének deviza-áriája hangszeres bevezetéssel indul (deviza), az ének és a zenekari ritornell tematikája azonos.

 
A francia operában a recitativo és ária nem vált el olyan élesen, mint az olaszban, az uralkodó forma az egyszerű felépítésű, dalszerű air volt. Mellette 1700 körül tűnt fel az olasz ária, amelyet ariette elnevezéssel különböztettek meg a hagyományos airtől. Az olasz operaária hatását tükrözi a dalirodalom, az opera és, az obligát hangszerek fokozott használatával, J. S. Bach és Telemann kantátái.

A 17/18. század fordulóján az ária táncdarabot és táncdallamot is jelenthetett, miként azt Schmelzernél az anderter Tanz és Aria secunda szinonim alkalmazása, valamint Praetorius és Walther definíciója tanusítja. A 17. század közepe óta fordul elő az ária cím mint tánc a német szvitben (Händel Vízizene)), továbbá mint vonzóan dallamos, konkrét tánctípusra vissza nem vezethető tétel a csembaló- és hegedűzenében.

Az ária a szereplő lelkiállapotát gyakran természeti képpel világítja meg (hasonlat-ária) vagy affektus-típussal érzékelteti: a düh, bosszú, diadal koloratúrákban gazdag, gyakran egyes énekes virtuózokra szabott ária di bravúrában jut kifejezésre, a szenvedélyt a recitatív jellegű aria parlante, a bájt és finomságot a lassúbb aria mezzo carattere, a gyászt, fájdalmat, vágyakozást a vontatott largo- vagy adagio-tétel tükrözi.

 
Az ária jelenetszerű formája a 19. században recitatív és dalszerű részek sorából állt (Beethoven, Fidelio, Florestan áriája a 2. felvonás kezdetén), stretta-áriákban gyorsabb, fokozó zárórésszel (Verdi, A trubadúr, 1. felvonás, Leonóra scena e cavatinája). Wagner zenedrámáiban és Verdi kései alkotásaiban megszűnt a recitativo és ária elkülönülése. A zenedráma reakciójaként a 20. században újjáéledő "zártszámos" operában a recitatív részektől elkülönölő énekelt számoknál ismét előfordul néha az ária elnevezés (Hindemith, Cadillac, 1926, Neues vom Tage, 1929, Schönberg, Von heute auf morgen, 1939, Henze, Boulevard Solitude, 1951). 

Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sztasz...

Szimfonikus költemény

A szimfonikus költemény a 19. és 20. századi programzene műfajához tartozó, többnyire egytételes zenekari kompozíciók, melyek különösen Liszt és R. Strauss nevével forrtak össze. A fogalmat Liszt alkotta meg, aki 1849-ben írt Tasso nyitányát 1854-ben így nevezte meg, majd ezt a megjelölést hamarosan minden ilyen jellegű művére kiterjesztette. A szimfonikus költemény előfutárai a programzene különböző válfajai voltak, különösen a többtételes programszimfónia és kiváltképp Berlioz ideája, a "drame instrumental" (Fantasztikus szimfónia), amelynek a programját úgy kell felfogni, mint egy opera szövegét. Szűkebb értelemben a szimfonikus költemény előzménye a nyitány, mégpedig a hangversenynyitány, elsősorban Beethoven drámai nyitányai. 1854 előtt Liszt is nyitánynak nevezte szimfonikus költeményeit. A szimfonikus költemény elnevezés Liszt nagy eszméjére utal, a zene megújítására a költészettel kötendő bensőséges szövetség révén, amire a "szimfonikus költő" hivat...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...