(tenor-
és basszusszólóra, gyermekkarra, vegyeskarra és zenekarra)
Dimitrij
Sosztakovics 1949-ben írt oratóriuma azok közé a szovjet oratorikus művek közé
tartozik, amelyek valamely közvetlen agitációs feladat szolgálatában
mozgósítottak. A személyi
kultusz idején, a sztálini korban ezek a közvetlenül agitáló
vokális-szimfonikus művek foglalták el a szovjet zenei alkotás központi helyét.
A zeneszerzők kivétel nélkül egyszerű, közvetlen hatású és rendszerint a
tömegdal hangvételét követő muzsikát írtak, a művek feledésbe merültek, mint
egy elmúlt korszak termékei, egy olyan korszaké, amelyben a művészet feladata
túlnyomórészt napi eseményekhez, konkrét politikai problémákhoz volt kötve.
Azután a szovjet muzsika új utakon járt, életben tartotta ugyan a
klasszikus-romantikus hagyományt, de csak szellemében és nem
kifejezőeszközeiben, mint ahogy ez a 45-50-es években "egyedül
üdvözítő" volt.
Az
oratóriumoknak és a kantátáknak ebből a szinte végtelen sorából egyetlen mű
vált maradandóvá: Sosztakovics Erdő-oratóriuma. A Sosztakovics-mű látszólag a
fenti elveket követi: legfőbb inspiráló forrása Muszorgszkij hagyománya. Ám ez
a tradicionális muzsika mennyi finomsággal, artisztikummal, zeneiséggel van
megírva! Elavulhattak a szövegek - azóta egyes tételek textusát át is dolgozták
-, de a zene önérdemei révén túlnő a konkrét agitációs célon, és önmagában véve
is értékes.
1.
Amikor a háború véget ér.
A basszusszólista fájdalmas ariosója a háború utáni orosz tájról: a letarolt földekről, a kipusztított erdőkről. Szavait a férfikar húzza alá. A tétel második részében az újraerdősítési tervről van szó, természetesen gyorsabb tempóban és világosabb zenei színekkel.
A basszusszólista fájdalmas ariosója a háború utáni orosz tájról: a letarolt földekről, a kipusztított erdőkről. Szavait a férfikar húzza alá. A tétel második részében az újraerdősítési tervről van szó, természetesen gyorsabb tempóban és világosabb zenei színekkel.
2.
Borítsuk erdőkkel hazánkat.
Gyors tempójú és 3/4-es metruma ellenére induló jellegű kartétel.
Gyors tempójú és 3/4-es metruma ellenére induló jellegű kartétel.
3.
Emlékezés a múltra.
A tételt indító, majd később egyre visszatérő, pontozott lüktetésű, fájdalmas melódia párját Sosztakovics IX. szimfóniájának lassú tételéből ismerjük. A tételben a basszusszóló és a vegyeskar folytat párbeszédet, melyben a múlt fájdalmas emlékei kapnak ismét hangot.
A tételt indító, majd később egyre visszatérő, pontozott lüktetésű, fájdalmas melódia párját Sosztakovics IX. szimfóniájának lassú tételéből ismerjük. A tételben a basszusszóló és a vegyeskar folytat párbeszédet, melyben a múlt fájdalmas emlékei kapnak ismét hangot.
4. A
pionírok erdőt ültetnek.
Gyermekkórus jellegzetes úttörőindulója, trombitaszólóval, felelgető fanfárokkal és dobpergéssel.
Gyermekkórus jellegzetes úttörőindulója, trombitaszólóval, felelgető fanfárokkal és dobpergéssel.
5. A
sztálingrádiak élen járnak.
A hős város lakói az erdőültetésben is elsők: ezt a témát Sosztakovics jellegzetes tömegdalként dolgozza fel.
A hős város lakói az erdőültetésben is elsők: ezt a témát Sosztakovics jellegzetes tömegdalként dolgozza fel.
6. Séta
a jövőben.
Az oratórium legszebb tétele. A rövid zenekari előjáték után a capella vegyeskar álló, légies harmóniái fölött csendül meg az újra erdőkkel borított táj látomása a tenorszóló énekében. A tétel második részében a zenekar is bekapcsolódik; igen szépek az utolsó ütemek, a fuvolaszóló szinte misztikus, elhaló dallamával.
Az oratórium legszebb tétele. A rövid zenekari előjáték után a capella vegyeskar álló, légies harmóniái fölött csendül meg az újra erdőkkel borított táj látomása a tenorszóló énekében. A tétel második részében a zenekar is bekapcsolódik; igen szépek az utolsó ütemek, a fuvolaszóló szinte misztikus, elhaló dallamával.
7.
Éljen!
Apoteózis funkciójú zárótétel, melyben az egész előadói apparátus részt vesz. Első része monumentális fúga, majd a szólisták éneke után az első tétel motivikája vezet a mű tetőpontjához.
Apoteózis funkciójú zárótétel, melyben az egész előadói apparátus részt vesz. Első része monumentális fúga, majd a szólisták éneke után az első tétel motivikája vezet a mű tetőpontjához.
Forrás:
Várnai Péter, Oratóriumok könyve