Ugrás a fő tartalomra

Richard Strauss: Alpesi szimfónia, op. 64.

Richard Specht, Strauss lelkes biográfusa szerint, ha egy földrengés elpusztítaná az Alpok csodálatos vidékét, Strauss szimfonikus költeménye hű képet adna e tájról, amelyet a kottalapok mindörökre megőriztek! A program — egy hegycsúcs megmászása, és az út visszafelé viharban — ezúttal csak a formai keretet nyújtja a tisztán zenei koncepcióhoz. 

Az eseménysor a következő:
Éjjel (a bevezetés első része). A hegyek körvonalai komoran bontakoznak ki a sötét háttérből, amit a pozanok és a basszustubák mély hangszíne érzékeltet.
Napfelkelte (a bevezetés második része);
A hegymászás a vándortémát exponálja, lendületes indulószerű darab, amelynek során a zeneszerző a népszerű zenetörténeti közhelyektől sem riad vissza.
Belépés az erdőbe: széles távlatú természeti kép, amelynek messze hátteréből pásztorok kurjongatása hallatszik.
Vándorlás a patak mentén; A vízesésnél: a természet hangjait csengő-bongó hangszerek — hárfák, cintányérok, triangulum, harangjáték, celesta — válogatott effektusaival eleveníti meg a komponista;
Jelenés: bűbájos vízitündér csalogató játéka a zuhatagban; a forma első nagyobb szelvénye itt ér véget.
Virágos mezőn folytatódik a vándor útja, immár szelíd, napfényes tájon;
Hegyi legelőn: a táncoló pásztorok és pásztorlányok kurjantásai a méhek zümmögésével és a madarak dalával vegyülnek. Idillikus zsánerkép vezeti be a szonátatétel kidolgozási szakaszát.
Tévúton a sűrű bozótban: íme a kidolgozás hagyományos „konfliktusa”, amelyet Strauss fugatóval jelez.
A gleccseren különös, egészhangú téma érzékelteti a rendkívüli atmoszféra vakító fényét, a hegycsúcs jeges magaslatát.
Veszélyes pillanatok a szédítő szirteken, míg végre: A hegycsúcson a vándor elé tárul a mélység pazar és ugyanakkor szédítő panorámája. A kidolgozás tetőpontja azonban csak a Látomás című szakaszban érkezik el. Itt éli át a vándor a hegymászás egész drámáját, a magány szorongásával és a jeges sziklák fenyegető veszedelmével.
Köd ül a tájra. A nap lassan elsötétül. Ezt követi az Elégia komor közjátéka, majd a Vihar előtti csend. Távolból mennydörgés hallatszik. Teljes a sötétség, ragadozó madarak vijjognak. A vihar kitört.
Leereszkedés a hegyről. Ez egyben a formai visszatérés kezdetét jelzi. A kóda két részből áll: Naplemente és Befejezés.


A hatalmas mű apparátusa minden eddigit felülmúl: nem kevesebb, mint 109 tagú zenekart írt elő Strauss, a hangszerek között pedig olyan kuriózumokat is alkalmaz, mint a mély regiszterű heckelphon-oboát, a szélgépet és a mennydörgést utánzó instrumentumot, amelyet itt próbált ki első ízben a komponista. Az Alpesi szimfóniát 1915-ben Berlinben maga Strauss mutatta be.


Forrás: Pándi Marianne, Hangversenykalauz

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sztasz...

Szimfonikus költemény

A szimfonikus költemény a 19. és 20. századi programzene műfajához tartozó, többnyire egytételes zenekari kompozíciók, melyek különösen Liszt és R. Strauss nevével forrtak össze. A fogalmat Liszt alkotta meg, aki 1849-ben írt Tasso nyitányát 1854-ben így nevezte meg, majd ezt a megjelölést hamarosan minden ilyen jellegű művére kiterjesztette. A szimfonikus költemény előfutárai a programzene különböző válfajai voltak, különösen a többtételes programszimfónia és kiváltképp Berlioz ideája, a "drame instrumental" (Fantasztikus szimfónia), amelynek a programját úgy kell felfogni, mint egy opera szövegét. Szűkebb értelemben a szimfonikus költemény előzménye a nyitány, mégpedig a hangversenynyitány, elsősorban Beethoven drámai nyitányai. 1854 előtt Liszt is nyitánynak nevezte szimfonikus költeményeit. A szimfonikus költemény elnevezés Liszt nagy eszméjére utal, a zene megújítására a költészettel kötendő bensőséges szövetség révén, amire a "szimfonikus költő" hivat...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...