Ugrás a fő tartalomra

Madrigál

A madrigál olasz eredetű lírai-zenei formák Észak-Itáliában a 14. század kezdete óta kimutatható elnevezése. A madrigál költeményben elbeszélt szerelmi élmény gyakran pasztorális természeti képhez kapcsolódik, de hordozhat (olykor allegorikus formába öntött) didaktikus, szatirikus, politikai tartalmakat is. Formai felépítésének változékonysága miatt a madrigál nem tartozott az olasz költészet emelkedett stílusához. Egyszerűségéről és mesterkéletlenségéről volt ismert. Csak a 14. század közepén, Petrarca, Soldanieri és Sacchetti költészete révén vált ez az elsősorban megzenésítésre szánt versforma valódi irodalmi műfajjá.


Alaptípusa szerint a trecento madrigál két (vagy több) terzettóból (háromsoros strófából) állt (zeneileg A rész), amelyet többnyire kétsoros záró coppia követett (ritornellónak nevezett B rész). A verssorok hét- vagy tizenegy szótagosak. A madrigál kezdettől fogva többszólamú, eleinte két-, később háromszólamú szolisztikus műfaj. A legkorábbi forrás, a Codex Rossi régebbi rétege 1328-32-ből származó kétszólamú anonim madrigálokat tartalmaz. A felső szólam melizmákban gazdag, többnyire magasan indul, majd dallami lekerekítéssel és lágy ritmikával lejjebb ereszkedik, a verssor végén az alsó szólammal (a harmóniai alapként szolgáló tenorral) oktávban vagy prímben találkozik.


A későbbi, kánonszerkezetű madrigál a cacciára utal. A 14. század legnevesebb madrigál-komponistái: Giovanni da Cascia, Piero di Firenze, Japoco da Bologna, Bartolino da Padova, Gherardello da Firenze, F. Landini, Paolo Tenorista és a liège-i J. Ciconia. A kései 14. században a ballata a társas éneklésből kiszorította a madrigált, mely alkalmi, hódolati és ünnepi zenévé vált.

A 16. és korai 17. századi madrigál úgyszólván csak névrokona a trecento madrigálnak. Az olasz madrigálköltészet és a kontrapunktikus szerkesztés egyesüléséből, valamint közvetve a frottolából keletkezett (legrégibb gyűjteménye: Madrigali de diversi musici, Libro primo de la Serena). Kiemelkedő madrigálköltő az olasz humanista Pietro Bembo, aki Petrarca nyomán új irányt adott a költészetnek. A madrigált "szabad rímekként" jellemezte (rime libere, azaz sorszámban és rímképletben kötetlen). A madrigál fogalom és madrigál komponálás körébe kerülhetett szonett, canzone és strambotto is. A madrigál irodalmi körökben, fejedelmi és nemesi udvarokban, az itáliai városállamok akadémiáin virágzó esztétikai érdeklődésű társasági művészetet tükröz.


A madrigál kb. 1530-1620 közötti története három szakaszra osztható. Az 1550-ig tartó első szakasz legfőbb mestere a francia Verderot és az olasz Festa, később Della Viola és a németalföldi Arcadelt, akinek első madrigál-könyve (1538) 31 kiadásban jelent meg.


Willaert és tanítványa, C. de Rore képviseli a második szakaszt (1580-ig), a gazdag kromatikájú klasszikus madrigálstílus virágkorát. De Rore mintegy 115 madrigálja - kb. negyede Petrarca szövegére - nagyrészt öt- és hatszólamú. Willaert programatikus című késői műve, a Musica nova azonos stílusú motetták és madrigálok gyűjteménye. Európai jelentőségű madrigalista Lassus, Palestrina, de Monte és A. Gabrieli. Ahogyan a madrigál egyre képszerűbb (imitazione della natura) és szövegértelmezőbb (imitar le parole) lett, az új művészet uralkodó műfajává emelkedett.


A harmadik szakaszban (1620-ig) a többek között Marenziónál, Gesualdónál, Monteverdinél tapasztalható szabadság a madrigált a musica nova kísérleti terepévé avatja. Monteverdi 5. madrigál-könyvében (1605), melynek előszavában kijátssza egymás ellen a príma és a seconda praticát, megszületik a madrigale concertato és a basso continuo kíséretes szóló-madrigál. Szövegíróként Petrarca mellé zárkózik Ariosto, Guarini és Giambattista Marino. Kivirágzik az idilli pásztorköltészet, s vele a pasztorális madrigál, és létrejön a madrigálkomédia. Az ellenreformáció hatására vallásos madrigálok is keletkeztek (madrigali spirituali), szerzői többek között Palestrina és de Monte.

Shakespeare korában felvirágzott az angol madrigál (Byrd, Morley, Weelkes, Willbye, később Gibbons, Ward, Tomkins). 1601-ben Morley The Triumphes of Oriana c. kötetet állított össze angol szerzők öt-hatszólamú madrigáljaiból, melyekben Oriana néven I. Erzsébet királynőt ünneplik. A régi angol madrigálok teljes gyűjteményét Fellowes adta közre: English M. School.


Német madrigálkomponisták: Hassler, Schütz, Schein. Caspar Ziegler (1653) a német poétikában elsőként foglalkozik a madrigállal és a 18. század madrigálstílusú kantáta- és operaköltészetének előkészítője. 


Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sz...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...

Ludwig van Beethoven: István király és Athén romjai

Ludwig van Beethoven (1770-1827): István király, op. 117, és Athén romjai op. 113 „István király, vagy Magyarország első jótevője” — címet kapta Kotzebue-nak az ünnepi megnyitó jelenete, amelyet 1812 februárjában az újonnan felavatott pesti színházban előadtak. A darabhoz — akárcsak az Athén romjai c. Kotzebue-játékhoz — Beethoven írt zenét, nyitányt és kilenc, kórusokkal kombinált tételt. A munkát 1811 őszén végezte el Teplitz-fürdőn, ahol több alkalommal is üdült. A kísérőzenéből ma főként a javarészt verbunkos-témákra épült nyitányt ismerik. Ezt lassú bevezetés indítja, majd lendületes iramú főrész következik, amelyben felismerhetjük a IX. szimfónia öröm-témájának korai változatát. A bevezető lassú zene a nyitány középső szakaszában és a befejezés során újból felhangzik. Kotzebue két ünnepi játékot írt a pesti színház felavatására: „István király, vagy Magyarország első jótevője” címmel előjátékot, és Athén romjai címmel utójátékot. Mind...