Ugrás a fő tartalomra

Chaconne

A chaconne valószínűleg spanyol eredetű tánc, amely a 17. és 18. században (hangszeres) tánctípussá stilizálódott.



Először Torres Naharro spanyol költő nevezett Chacotának egy parasztdalt 1517-ben. Panciatichi a sarabande-dal együtt már 1560 körül hangszeres darabként tartja számon, s e kapcsolat a továbbiakban ismételten feltűnik, egészen a Dictionnaire de l'Académie Frç.-ig (1694), amelyben a chaconne meghatározása: azonos refrénű strófákból álló sarabande-fajta. A chaconne Spanyolországból a lant- és gitárzene közvetítésével került Itáliába. Itt legkésőbb 1610-től megjelenik a variációs chaconne. 1650 óta a chaconne abban különbözik a passacagliától, hogy nincs felütése. A passacaglia szabad basszuskezelésével ellentétben az olasz chaconne-ra szigorú ostinato basszus jellemző.


A chaconne Franciaországba is a lant- és gitárzene útján került át (többek között Vallet-nál, 1618). Már 1640 előtt) Chambonnières és Couperin műveiben teljesen kialakult a jellegzetesen francia chaconne en rondeau. Itáliával ellentétben, itt a passacaille basszusa szigorúan rögzített ostinato, ezzel szemben a chaconne basszutémája szabadon kezelt, a dúr tonalitásához gyorsabb tempó társul. A ballets de cour-on keresztül a chaconne az operába is beépült (Lully, később Rameau és Grétry). Táncként többnyire az operacselekmény problémáinak szerencsés megoldását hozó jelenet kísérője.


A 18. század folyamán a chaconne és a passacagille egyre inkább összemosódott.
A német zeneszerzők a chaconne műfajában az olasz (pl. Biber és J. Krieger) vagy francia (pl. Kerll) mintát követik. Buxtehude orgonaműveinek basszuskezelésében mindkét típust alkalmazza. J. G. Walther (1732) az olasz hagyományra támaszkodva így jellemzi a chaconne-t: "tánc és hangszeres darab, amelynek basszus-témája általában négy 3/4-es ütemből áll, és az erre írott variációk vagy couplet-k alatt kötelező, azaz változatlan marad". Ennek a definíciónak felel meg pl. Pachelbel f-moll Ciaconája, valamint J. S. Bach d-moll szólóhegedű partitájának chaconne-ja (BWV 1004).


Angliában a chaconne a régebbi ground-technikához kapcsolódott. Purcell egyébként e műfajban is az olasz zenéhez kötődött, Händelt pedig az olasz és francia típus közötti ingadozás jellemezte.

Az 1900 körüli historizáló tendenciák a chaconne forma felélesztéséhez vezettek. Többek között Brahms, 4. szimfónia zárótétel, Reger, op. 42, no. 4 szólóhegedű-szonáta (1900) záró chaconne és op. 117, no. 4 g-moll chaconne (1910).


Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sztasz...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...

Ludwig van Beethoven: István király és Athén romjai

Ludwig van Beethoven (1770-1827): István király, op. 117, és Athén romjai op. 113 „István király, vagy Magyarország első jótevője” — címet kapta Kotzebue-nak az ünnepi megnyitó jelenete, amelyet 1812 februárjában az újonnan felavatott pesti színházban előadtak. A darabhoz — akárcsak az Athén romjai c. Kotzebue-játékhoz — Beethoven írt zenét, nyitányt és kilenc, kórusokkal kombinált tételt. A munkát 1811 őszén végezte el Teplitz-fürdőn, ahol több alkalommal is üdült. A kísérőzenéből ma főként a javarészt verbunkos-témákra épült nyitányt ismerik. Ezt lassú bevezetés indítja, majd lendületes iramú főrész következik, amelyben felismerhetjük a IX. szimfónia öröm-témájának korai változatát. A bevezető lassú zene a nyitány középső szakaszában és a befejezés során újból felhangzik. Kotzebue két ünnepi játékot írt a pesti színház felavatására: „István király, vagy Magyarország első jótevője” címmel előjátékot, és Athén romjai címmel utójátékot. Mindkett...