Ugrás a fő tartalomra

Allemande

Az allemande a 16. században és a barokkban elterjedt vonulós páros tánc, a barokk szvit-ben a 4 alaptánc egyike. Először 1550 körül fordul elő, P. Phalése lantkiadványaiban (1546/47), Attaingnant-nál (1546-1550) és Susato egy táncgyűjteményében (1551). A korai allemande páros ütemű, közepes tempójú, és gyakran 3/4-es ütemű gyors ugrótánc követi (recoupe, saltarello). Arbeau szerint (Orchésographie, 1588) az udvari allemande-ot több pár táncolta. Két vagy több, gyakran egyenlőtlen ütemszámú részből állt.


Az angol virginalisták (Bull, Byrd, Farnaby) és violakomponisták (W. Lawes) többnyire ötszólamú stilizált allemande-okat írtak, melyek az angol W. Brade (1609-21) és Th. Simpson (1617) nagy táncgyűjteményeivel kerültek át Németországba, ahol a hazai, táncdalon alapuló, általában négyszólamú "Dantz"-tól lényegében nem különböztek. Az allemande elnevezés Scheinnél az ötszólamú padouanából és gagliardából, legtöbbször ötszólamú courante-ból és négyszólamú allemande-tripla táncpárból álló, hangszeregyüttesre komponált szvitekben fordul elő (1617).


Schein és Scheidt két-vagy háromrészes, formájában és annak belső tagolásában a Dantzhoz hasonló allemande-jait J. Rosenmüller és Pezel erősebben stilizált allemande-jai követték, nagyobb ívű melodikával és bazdagabb ritmikával. Fokozódik a francia stílus hatása (ritmusmanírok, könnyed és elegáns szólamvezetés). Az utolsó hangszer-együttesre írt allemande-ok szerzői: Mayr, Muffat, Schmierer.



A 17. századi francia lantzenében az allemande elveszti dalszerű vonásait és tánckarakterét, ehelyett a dallamvonal szabad fejlesztése és álpolifónia jellemzi (style brisé). Két, olykor szabálytalan ütemszámú részből áll, gyakran mitológiai címet visel, prelúdium jellegű darabként táncok sorát vezeti be. 1650 körül ezt a fajta lant allemande-ot átveszik a clavecinisták. Couperin és Rameau hangzásuk pompájával kiemelkedő allemande-jai a Chambonnières-től örökölt motívumszövés mellett az olasz kamarastílus megnövekedett hatásáról tanúskodnak (szekvencia-technika, feminin zárlatok).


Itáliában az allemande a 17. század elején tűnik fel, Marininál (1617) és Farinánál (1626). A francia lantzene közvetítésével a kamaraszonátában is helyet kapott (Corelli, Vivaldi, Veracini), ahol kétrészességén belül variált visszatéréses formává fejlődött.

A német billentyűs zenében a Froberger által bevezetett francia allemande-típust Poglietti, Richter, Fux, Muffat, Pachelbel, Krieger, Fischer, Kuhnau, Lübeck és Händel fejlesztette tovább. J. s. Bach proporciós kétrészességen alapuló allemande-jai a tematikus-polifón és homofon-kantábilis olasz írásmódot, valamint a francia motivikus technikát egyaránt alkalmazzák.

Allemande-nak neveznek továbbá egy Svábföldön és Svájcban ma is használatos, 3/4-es táncot, amely közel áll a gyors keringőhöz ("Deutsch", Allemande, vagy Alla Tedesca többek között Haydn Esz-dúr triójában, Beethoven op. 130 B-dúr vonósnégyesében).



Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon


Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sztasz...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...

Ludwig van Beethoven: István király és Athén romjai

Ludwig van Beethoven (1770-1827): István király, op. 117, és Athén romjai op. 113 „István király, vagy Magyarország első jótevője” — címet kapta Kotzebue-nak az ünnepi megnyitó jelenete, amelyet 1812 februárjában az újonnan felavatott pesti színházban előadtak. A darabhoz — akárcsak az Athén romjai c. Kotzebue-játékhoz — Beethoven írt zenét, nyitányt és kilenc, kórusokkal kombinált tételt. A munkát 1811 őszén végezte el Teplitz-fürdőn, ahol több alkalommal is üdült. A kísérőzenéből ma főként a javarészt verbunkos-témákra épült nyitányt ismerik. Ezt lassú bevezetés indítja, majd lendületes iramú főrész következik, amelyben felismerhetjük a IX. szimfónia öröm-témájának korai változatát. A bevezető lassú zene a nyitány középső szakaszában és a befejezés során újból felhangzik. Kotzebue két ünnepi játékot írt a pesti színház felavatására: „István király, vagy Magyarország első jótevője” címmel előjátékot, és Athén romjai címmel utójátékot. Mindkett...