A moresca valószínűleg a 14. században keletkezett, 1427-ben
Burgundiában már ismert tánc. Eredetét egyrészt termékenységi táncokkal,
másrészt a keresztényeknek a mórokkal vívott küzdelmeivel hozzák összefüggésbe
(spanyolul morisco = szerecsen, mór), utóbbival annak a morescának nevezett
kartáncnak alapján, amelyben két szemben álló sor az egymással harcoló
keresztényeket, illetve mórokat jelképezi.
Egy másik magyarázat a moresca szót
a görög morósz szóból vezeti le (latinul morio = a bolond az antik mimusban). A
15. században a moresca egyike a legtöbbet említett táncoknak. Csoport- vagy
szólótánc, kardtánc-motívummal. Álarcos vagy feketére festett arcú szereplők
adják elő bokájukon-csuklójukon, illetve ruhájukon csengettyűkkel.
Jelentett a
moresca általában táncjátékot ia, főképp drámák és komédiák felvonásközi
szórakoztató közjátékaiban (intermedium, masque). A 17. században előfordul
operákban, gyakran francia balettekben is. A sárkány-, pásztor- bolond- és
részeg-jeleneteket is morescának hívták. A morescának jelzett dallamok
kezdetben páros üteműek, a 17. századtól páratlan üteműek is lehetnek. A
vokális moresca nem volt hosszú életű (többek között Lassus 1555). A moresca
egyik mellékhajtása az angol morris dance.
(moresca a felvételen 5:30-tól)
Vokális moresca:
Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon