Ugrás a fő tartalomra

Webern: Három kis darab gordonkára és zongorára

Anton Webern (1883-1945): Három kis darab gordonkára és zongorára, op. 11.

Webern számára a kamarazene különösen termékeny alkotói területnek bizonyult, amelynek keretében szabadon kísérletezhetett, és elképzeléseit hiánytalanul megvalósíthatta. Webern, miután elsajátította Schönberg és Berg tizenkétfokú kompozíciós praxisát, tovább ment az újításban, és az ún. szeriális technika megteremtőjévé lett. Ennek jegyében elvetette mind a forma hagyományos szerkezeteit, mind a dallamalkotás normáit. Arra törekedett, hogy a hangok egyenként, sőt: egyedenként önálló alkotórészekké váljanak, anélkül, hogy egymáshoz fűződő kapcsolatuk formaalkotó vagy emocionális tényező volna. Az atom oszthatatlanságának elmélete korunkban megdőlt: ebben a korban a zene eddig oszthatatlannak vélt alkotórészei is a végső lebontás folyamatába jutottak, mindaz, ami eddig alapanyaga volt — dallam, akkord — hangokra hullik szét.

A művek időtartama minimális: a hallgatónak alig jut idő még az egyes hangok appercipiálására is (= megértés, felfogás). Ez a végletes rövidség a maga nemében ugyanazt a sokk-hatást váltja ki, mint Webern és követői zenéjének megannyi más komponense.

Az útkeresés nemcsak művészi értelemben jellemzi Webern pályáját az 1910-es évek első felében, hanem magánéletének fizikai értemben vett mozgalmassága is ennek a nyughatatlan készülődésnek a jele. Állomáshelyei sűrűn változnak azután, hogy Schönbergnél befejezte a tanulást: 1910-ben Teplitz és Danzig, 1911-ben Berlin, 1912-benn Stettin, 1913-ban Bécs az otthona, és csak az első világháború kitörése vet véget szakadatlan vándorlásának.

Ennek a nyugtalan korszaknak utolsó instrumentális alkotása (utána hosszabb ideig vokális művekkel foglalkozik) a gordonkára és zongorára írt Három kis darab, amelyet Somfai László így jellemez (i. m. 83. o.): „...a stíluskorszakot lezáró Három kis cselló- és zongoradarab op. 11 eljut egy olyan pontig, amely a teoretikus számára talán a tetőpont (sűrítés, motivikus összefüggés-teremtés stb.), a játékos és a hallgató számára inkább határpont, amelyen túl már a követhetetlenség magánya várna az alkotóra...”


A minimális időtartam és a zenei anyag végsőkig leegyszerűsített tömörsége e néhány ütemes kompozíciónak is jellegzetes vonása. hallgatónak ismét „át kell állnia” az érzelmek mikrohullámhosszára, ha e néhány másodpercnyi tételekbe foglalt emocionális történéseket követni próbálja.

Forrás: Pándi Marianne, Hangversenykalauz

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sztasz...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...

Szimfonikus költemény

A szimfonikus költemény a 19. és 20. századi programzene műfajához tartozó, többnyire egytételes zenekari kompozíciók, melyek különösen Liszt és R. Strauss nevével forrtak össze. A fogalmat Liszt alkotta meg, aki 1849-ben írt Tasso nyitányát 1854-ben így nevezte meg, majd ezt a megjelölést hamarosan minden ilyen jellegű művére kiterjesztette. A szimfonikus költemény előfutárai a programzene különböző válfajai voltak, különösen a többtételes programszimfónia és kiváltképp Berlioz ideája, a "drame instrumental" (Fantasztikus szimfónia), amelynek a programját úgy kell felfogni, mint egy opera szövegét. Szűkebb értelemben a szimfonikus költemény előzménye a nyitány, mégpedig a hangversenynyitány, elsősorban Beethoven drámai nyitányai. 1854 előtt Liszt is nyitánynak nevezte szimfonikus költeményeit. A szimfonikus költemény elnevezés Liszt nagy eszméjére utal, a zene megújítására a költészettel kötendő bensőséges szövetség révén, amire a "szimfonikus költő" hivat...