Ugrás a fő tartalomra

Trió


A trió a 18. században a három énekszólamra és basso continuóra írt darab (tercett), valamint a triószonáta megnevezése. Ma minden, három közreműködővel előadott hangszeres darab neve trió (vonóstrió, fúvóstrió, zongoratrió), illetve a megfelelő előadó együttesé is. A trió eredetileg azonban szolisztikus három szólamú tétel (többnyire fúvósokra). Lully francia operáiban az ötszólamú vonósegyüttes epizódjaként (tánctételekben illetve áriák és kórusok ritornelle-jeként). Közjátékszerű triószakaszok (divertissements) a francia nyitány fugatós részében először A. Steffaninál (Orlando, 1691) fordulnak elő.


G. Muffat, J. C. F. Fischer és J. S. Bach átvették ezt a szokást. A francia triószerkezet hatott a concerto grosso concertinójára is (2 hegedű és gordonka). Az 1680 körül a francia táncszvitbe illesztett menüett, passepied, gavotte és bourrée tételek rendszerint egy trióval (2 oboa és fagott) vagy egy burdon darabbal (musette) alkotnak párt, Ezek hangzása elüt a teljes zenekarra írt s utánuk megismételt táncétól. A korai és bécsi klasszikus szimfóniában a menüett illetve scherzo triója, akár a későbbi induló-trió, nem háromszólamúságában, hanem karakterében, vékonyabb (gyakran fúvós) hangszerelésében, sokszor a szubdomináns illetve domináns hangnem használatában kontrasztál. J. S. Bach három szólamú, két manuálra és pedálra írt orgonatrióiban (d-moll BWV 583, g-moll BWV 584) a triószonáta elvét az orgonára alkalmazta.


Az obligát zongorára (basszus és felső szólam) és hegedűre írt "Sonata a tre"-ből nőtt ki, a zongoraszonáta új műfajával párhuzamosan, a 18. század második felében a zongora-hegedű-gordonkaszonáta (J. Chr. Bach, Fr. X. Richter, G. Toeschi, E. Eicher, J. Schobert). A trió itt nem annyira a szerkezetet jelöli, mint inkább az összeállítást. A zongoraszonáta kezdetben, hasonlóan a hegedű-zongoraszonátához, az amatőr számára is hozzáférhető arrangement jellegű. Még J. Haydn triói is a Clavier Sonaten mit begleitung einer Violin und Violoncello címet viselik.


Főleg a gordonka nem jutott még sokáig önálló szerephez, régi continuo funkciója miatt. Teljesen önállóvá csak Mozartnál és Beethovennél válik, akiknek triói, a Schubert-triókkal együtt, a műfaj csúcspontjai. Formailag a klasszikus trióra támaszkodva, új megoldásokat hoztak R. Schumann, Mendelssohn, Brahms, Dvorák, Csajkovszkij, Reger és Ravel triói.


A vonóstrió (szokásos összeállítása: hegedű, brácsa, gordonka) két fő forrása egyrészt a dél-németországi divertimentók szolisztikus kvartett-tételeinek redukciója, ami úgy alakult ki, hogy a continuo szólam elmaradásával szükségessé vált egy töltő középszólam (brácsa), másrészt a triószonáta (két hegedű és basso continuo) és az olasz operák új, többnyire három szólamú zenekari letétje 1720-tól kezdődően. J. Stamitz op. 1-es zenekari trióinak hangszer-összeállítása még ambivalens. Érezhetően a divertimentóból nőttek ki Haydn és Schubert triói, valamint Mozart K. 563 Divertimentója. Különböző összeállításokban (fúvósokkal is) a trió mind a mai napig élő műfaj.


Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sz...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...

Ludwig van Beethoven: István király és Athén romjai

Ludwig van Beethoven (1770-1827): István király, op. 117, és Athén romjai op. 113 „István király, vagy Magyarország első jótevője” — címet kapta Kotzebue-nak az ünnepi megnyitó jelenete, amelyet 1812 februárjában az újonnan felavatott pesti színházban előadtak. A darabhoz — akárcsak az Athén romjai c. Kotzebue-játékhoz — Beethoven írt zenét, nyitányt és kilenc, kórusokkal kombinált tételt. A munkát 1811 őszén végezte el Teplitz-fürdőn, ahol több alkalommal is üdült. A kísérőzenéből ma főként a javarészt verbunkos-témákra épült nyitányt ismerik. Ezt lassú bevezetés indítja, majd lendületes iramú főrész következik, amelyben felismerhetjük a IX. szimfónia öröm-témájának korai változatát. A bevezető lassú zene a nyitány középső szakaszában és a befejezés során újból felhangzik. Kotzebue két ünnepi játékot írt a pesti színház felavatására: „István király, vagy Magyarország első jótevője” címmel előjátékot, és Athén romjai címmel utójátékot. Mind...