Milij Alekszejevics Balakirev (1837-1910): Islamey - keleti fantázia
Balakirev zongoraművei már címükkel
elárulják az irányt, amelyet szerzőjük követett, a zeneszerzőt, aki hatott rá:
mazurkáinak, scherzóinak, noktürnjeinek és keringőinek sora éppúgy Chopin
példájára utal, mint b-moll szonátája, tarantellája vagy berceuse-e. Novellette
és Phantasiestück című kompozíciója Schumann, spanyol témájú zongoradarabjai,
valamint más szerzők műveire írt virtuóz parafrázisai Liszt hatását mutatják.
Islamey című kompozícióját 1869-ben
írta, Nyikolaj Rubinsteinnek ajánlotta, aki ugyanazon évben Pétervárott
bemutatta. A darabot szerzője vázlatnak szánta ahhoz a szimfonikus
költeményhez, amelyet Lermontov, Tamara című művéből írt az 1867-82-es
években.
A szinte megoldhatatlan technikai
problémák - maga Balakirev sem vállalkozott a mű előadására - a zongoraművészek
körében oly hírhedtté tették ezt a darabot, hogy csak nagy ritkán vállalkozik
valaki a megszólaltatására. Pedig keleti ornamentikától burjánzó dallamvilága
(amelyet a Kaukázusban tett népzenegyűjtő útjai során fedezhetett fel a zeneszerző),
a frappáns kezdet egyszólamú, kényes repetíciókkal teletűzdelt bemutatásától
hatalmas fokozással jut el a tetőpontra. Hacsaturjan közvetlen elődjének
tekinthető e szempontból Balakirev, aki elsőnek keltette életre a zongora
billentyűin Kelet szikrázó ritmusait, vad színekben tobzódó dallamait.