Ugrás a fő tartalomra

Schubert: A-dúr zongoraötös, op. 114



Franz Schubert (1797-1828): A-dúr zongoraötös, op. 114

Ez a mű hallatlan népszerűségét a negyedik tételében variációs formában feldolgozott Die Forelle című dalnak köszönheti.


Keletkezésének éve 1819, megrendelője Sylvester Paumgartner, Steyr-i műkedvelő, akinek házában a bemutató lezajlott (Otto Erich Deutsch szavahihető állítása szerint a kvintett gordonkaszólamát a műpártolónak nem sikerült hibátlanul eljátszania). Bár nincs okunk amiatt aggályoskodni, hogy a kvintett elsősorban a dal révén vált közkedveltté, buzgón reménykedünk abban, hogy hallgatói egyéb értékeire is felfigyelnek: elsősorban arra a könnyed eleganciára, amellyel a zongora a négy vonós hangszerrel versenyre kel — nem véletlen, hogy a világhírű zongoravirtuózoknak a kamarazene területén tett kirándulásuk rendszerint e mű jegyében megy végbe. A vonós hangszerek nem a szokásos vonósnégyes-összeállítást követik: csak egy hegedű vesz részt az együttesben, a gordonka szólama mögött pedig szolid támaszt alkot a nagybőgő.

Talán az A-dúr hangnem, talán a hangszerek számának azonossága okozza, hogy az első tétel indítása Mozart Klarinétötösére emlékeztet:


a vonósok álmodozón kibontott, nyugodt harmóniáiból ott a klarinét karcsún magasba szökkenő futama emelkedik ki; itt a zongoraszólam perdül hangulatkeltő vállalkozási kedvvel az A-dúr hármashangzat felfelé törő fokain — igaz, hogy ezzel megelőzi a vonósok csendes invokációját. Mindvégig mesterkézre vall a szólamok diszpozíciója: a zongora számára az egész tétel során megőrzi a zeneszerző a mozgékony harmonikus figurációk üdítő effektusát; a hegedű javarészt tematikus anyagot szólaltat meg; brácsa és gordonka többnyire együtt halad; a nagybőgő pedig vagy csatlakozik hozzájuk, vagy hangulatos pizzicatók pengetésével alkotja a tétel harmóniai és ritmikai bázisát.

A lassú második tétel ezúttal valóban az első szerves folytatásának tűnik, mivel tematikája átveszi az előbbi zárótéma pontozott ritmusát. Érdekes, hogy ez a ritmusképlet Schubert elemzőiben rendszerint magyaros asszociációkat kelt: a nagy C-dúr szimfónia második tételét is ennek alapján érzik magyarosnak mindazok, akik hallottak valamit az elmúlt évszázadok bokázó ritmusképleteiről meg a zeneszerző zselizi működéséről.


A lassú tétel zongoraszólama feltűnően hosszú ideig unisono menetekben halad: akkor is, mikor a témát bemutatja, akkor is, mikor felbontott harmóniák figurációiból alakított közjátékot szólaltat meg.


Majd az ártatlannak tetsző, merő hangszeres játéknak tűnő F-dúr tétel a fisz-moll hangnem szenvedélyes árnyalataival színeződik el; az eddig nagyobbára párhuzamosan mozgó szólamok különválnak; s a brácsa-gordonka kettősén az a hang szólal meg, amelyet az érett Schubert kései remekműveiből ismerünk (vö. az Esz-dúr zongoratrió II. tételével).


A következő formarészben a „bokázó” képlet patetikus indulataival ismerkedünk meg, azzal a drámai feszültséggel, amely háromszoros pianissimóval megszólaltatott, homofon hangzások pontozott lüktetésében éri él tetőpontját a visszatérés előtt.

Schubert egész életművében a scherzo mesterének bizonyult. Ezt a kihegyezett ritmikájú, minimális motivikus anyaggal gazdálkodó, sejtelmes és mégis népiesen realisztikus lüktetést, a hozzá tartozó trió nosztalgikus „otthon-hang”-jának édes-bús kontrasztjával kevesen érezték át olyan ihlettel, mint ő. Figyelemreméltó, hogy ismételten milyen nagy jelentőséget tulajdonít az unisono szólammozgásnak: a trió finom dialógusát a hegedű-brácsa és a zongora két párhuzamosan mozgó szólamának szimmetrikus íve képezi.


A negyedik tétel az a mozzanata a műnek, amelynek népszerűségét köszönheti, és amelyet a kevéssé járatos hallgató alig győz kivárni: a „Pisztráng” dal feldolgozása hat változatban. A dalt Schubert 1817-ben, tehát két évvel a kvintett előtt itta Christian Friedrich Daniel Schubart, a XVIII. század kalandos életű irodalmárának költeményére. A klasszikus variáció módszereinek alkalmazása a dalt megannyi hatásos hangszeres feldolgozásban juttatja érvényre; az utolsó változat „eredeti formájában” eleveníti fel a kompozíciót, felidézve a zongorakíséret hangulat- és környezetfestő figuráit is. 

A finálé olyan remekmű, amely Schubert világát híven reprezentálja: megelevenedik előttünk a baráti társaság, a híres — olykor már a schuberti életművet hamis beállításban megvilágító — schubertiádák hangulatos köre, ahol a zeneszerző a zongorán rögtönözte a talpalávalót, majd megfeledkezve társaságáról, végtelen álmokat szőtt a billentyűk fölött, soha be nem fejezhető dallamokról, el nem apadó táncos kedvről, a metternichi Bécs befelé hulló könnyeiről és tűnődő mosolyáról. Nemcsak a kis formák — Moment musical-ok, Ländler-ek — örökítik meg ezt a táncoló kedvet, hanem olyan hatalmas ciklikus művek is, mint a posztumusz B-dúr zongoraszonáta.


Ez a finálé egyébként minden vonatkozásban szervesen illeszkedik a kvintett többi tételének sorába: megtaláljuk benne a pontozott ritmika és az unisono menetek eddig alkalmazott gyakorlatát és a hangnemváltások váratlan ötleteinek fűszereit egyaránt. Ami a nyomtatásban való megjelenést illeti, ez is „posztumusz” mű: 1829-ben, egy évvel Schubert halála után adták ki.

Forrás: Pándi Marianne, Hangversenykalauz

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sztasz...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...

Szimfonikus költemény

A szimfonikus költemény a 19. és 20. századi programzene műfajához tartozó, többnyire egytételes zenekari kompozíciók, melyek különösen Liszt és R. Strauss nevével forrtak össze. A fogalmat Liszt alkotta meg, aki 1849-ben írt Tasso nyitányát 1854-ben így nevezte meg, majd ezt a megjelölést hamarosan minden ilyen jellegű művére kiterjesztette. A szimfonikus költemény előfutárai a programzene különböző válfajai voltak, különösen a többtételes programszimfónia és kiváltképp Berlioz ideája, a "drame instrumental" (Fantasztikus szimfónia), amelynek a programját úgy kell felfogni, mint egy opera szövegét. Szűkebb értelemben a szimfonikus költemény előzménye a nyitány, mégpedig a hangversenynyitány, elsősorban Beethoven drámai nyitányai. 1854 előtt Liszt is nyitánynak nevezte szimfonikus költeményeit. A szimfonikus költemény elnevezés Liszt nagy eszméjére utal, a zene megújítására a költészettel kötendő bensőséges szövetség révén, amire a "szimfonikus költő" hivat...