Ugrás a fő tartalomra

Joseph Haydn: Op. 9. vonósnégyesek, No. 1-6.



Joseph Haydn (1732-1809): op. 9. vonósnégyesek, No. 1-6.

Az op. 9-ben összefoglalt hat vonósnégyes az 1760-as években keletkezett, és a műfaj további jelentős kibontakozását reprezentálja. Haydn ebben az időben már az Esterházy-udvar muzsikusa volt, ahol zenekar és színház állott a rendelkezésére, s ahol a reá háruló nagyszámú feladat a művészi fejlődés szinte korlátlan lehetőségével járt együtt. A napi program helyhez és időhöz kötött beosztása következtében az egyes műfajok szinte önmaguktól alakultak ki. Szórakoztató asztali zenéket, divertimentókat, szerenádokat többnyire az étkezések idején, vagy napközben, a vendégek mulattatására játszottak; a kamarazene ideje az este volt, színhelye a herceg zeneszobája. Ugyancsak este rendezték a zenekari hangversenyeket, amelyek Haydn szimfóniáihoz nyújtottak díszes keretet.

A vonósnégyes tehát mind formájában, mind tartalmában eltávolodik a divertimentótól, illetve a szvitmuzsikától: erre mutat az a körülmény is, hogy tételeinek számát négyre csökkenti a komponista. A Menüett a második helyen áll, a szonátatételekben mind nagyobb súlyt kap a kidolgozási rész. A személyes hang, az érzékeny hangulatok, a moll-elszíneződések a küszöbön álló „romantikus válság”, a Sturm und Drang közelgő lelki megrázkódtatásaira utalnak.

C-dúr vonósnégyes, op. 9. No.1. (Hob. III. 19.)
(I. Moderato; II. Menuetto; III. Adagio; IV. Finale. Presto)

A korai Haydn-kvartettek gyors nyitótételei Presto tempójú vadászat-zenék voltak. A C-dúr vonósnégyes nagyszabású első tétele kényelmes lejtésű, éneklő témát exponál. A zárótétel ezzel szemben megtartja a korábbi vonósnégyes-finálék hármashangzat-felbontás tematikáját.

 
Esz-dúr vonósnégyes, op. 9. No.2. (Hob. III. 20.)
(I. Moderato; II. Menuetto; III. Adagio — Cantabile; IV. Allegro molto)

A hármashangzat-felbontás ezúttal a nyitótétel zenei anyagát jellemzi, amely egyébként a nyolcadmozgás egyenletességével barokk előképeket idéz fel. A Menüettet Haydn utóbb (1774 előtt) zongoradarabnak is feldolgozta téma és tizenkét variáció formájában (Hob. XVII. 3.). A lassú tétel énekét nyolcütemes Adagio-bevezetés előzi meg, amelynek szenvedélyesen a magasba törő harmóniafelbontásai Ph. E. Bach patetikus zongoramuzsikáját „hangszerelik át” vonósokra. Újszerű a zárótétel szinkópált ritmikája, amely sajátos izgatottságot kölcsönöz ennek a mozgalmas tételnek.


G-dúr vonósnégyes, op. 9. No.3. (Hob. III. 21.)
(I. Allegro moderato; II. Menuetto; III. Largo; IV. Finale. Presto)

Ebben a kompozícióban különös figyelmet érdemel a nyitó tétel hármas tagolású tematikája, amely az érett klasszicizmus tézis—antitézis—szintézis módjára szerkesztett témavilágának előhírnöke. A zárótétel ugyancsak hasonlóan tagolt Gassenhauer-témára épül.


D-moll vonósnégyes, op. 9. No.4. (Hob. III. 22.)
(I. Allegro moderato; II. Menuetto; III. Adagio cantabile; IV. Presto)

A d-moll hangnem sajátságos hangulata, sötét tónusa, démoni szenvedélye, félreérthetetlen hírnöke a preromantikus válság közelgő korszakának Haydn művészetében. Érzékeny kromatika színezi el a szaggatott sóhajokból kibontakozó témát az első tételben, és Haydn ekkor már nyilvánvalóan ahhoz is ért, hogy a téma egyes részleteit továbbfejlesztve, motivikus munkával alakítsa ki a szonátaformát. A Menüett anyaga is egyazon melodikus tőről fakadt. A gondos szólamvezetéssel megszerkesztett zárótétel Ph. E. Bach stílusának hatására vall, és egészen Beethovenig mutat előre.


B-dúr vonósnégyes, op. 9. No.5. (Hob. III. 23.)
(I. Poco Adagio; II. Menuetto; III. Largo Cantabile; IV. Presto)

A hármashangzat-figurációból kialakított tematika ebben a kompozícióban a két saroktételt jellemzi. Az első tétel lassú darab: téma négy variációval.


A-dúr vonósnégyes, op. 9. No.6. (Hob. III. 24.)
(I. Presto; II. Menuetto; III. Adagio; IV. Allegro)

A darab első, második és harmadik tételét érdekes módon főzi össze a kitartott E-hang: ez jut érvényre a 6/8-os metrumban lüktető Presto nyitótétel tematikájában éppúgy, mint a második helyen álló Menuetto triójában és az Adagio tempójú harmadik tétel triolás tematikájában. A záró Allegro lefelé gördülő skálamenetből alakítja ki anyagát.



Forrás: Pándi Marianne, Hangversenykalauz

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sz...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...

Ludwig van Beethoven: István király és Athén romjai

Ludwig van Beethoven (1770-1827): István király, op. 117, és Athén romjai op. 113 „István király, vagy Magyarország első jótevője” — címet kapta Kotzebue-nak az ünnepi megnyitó jelenete, amelyet 1812 februárjában az újonnan felavatott pesti színházban előadtak. A darabhoz — akárcsak az Athén romjai c. Kotzebue-játékhoz — Beethoven írt zenét, nyitányt és kilenc, kórusokkal kombinált tételt. A munkát 1811 őszén végezte el Teplitz-fürdőn, ahol több alkalommal is üdült. A kísérőzenéből ma főként a javarészt verbunkos-témákra épült nyitányt ismerik. Ezt lassú bevezetés indítja, majd lendületes iramú főrész következik, amelyben felismerhetjük a IX. szimfónia öröm-témájának korai változatát. A bevezető lassú zene a nyitány középső szakaszában és a befejezés során újból felhangzik. Kotzebue két ünnepi játékot írt a pesti színház felavatására: „István király, vagy Magyarország első jótevője” címmel előjátékot, és Athén romjai címmel utójátékot. Mind...