Ugrás a fő tartalomra

Triószonáta



A triószonáta a barokk hangszeres kamarazene legkedveltebb műfaja, amelyben két egyenrangú szopránszólam (hegedűk, cinkek, fuvolák) a basso continuóval alkot háromszólamú, akkordokkal kitöltött zenei szövetet. Itálián kívül különböző fekvésű fölső szólamokkal is előfordul (pl. hegedű és gamba).


Az egytételes (gyakran többrészes) hangszeres trió típusát S. de Rossi alakította ki (Sinfonie e gagliarde, 1607), C. Monteverdivel egy időben (a Scherzi musicali és az Orfeo ritornelljei, 1607). Forrásai: a polifon canzona, a szélső szólamokra épülő szerkesztés (a felső szólamok és a basszus elsődlegessége G. Gabrieli többkórusos műveiben), az énekelt dallam és a szélsőszólamos szerkesztéséből fejlesztett vokális triószerkesztett (Viadana, 1602).

Itálián kívül először két innsbrucki udvari muzsikus, J. Stadlmayr és Bernhard Wolck adott közre triócanzonákat (in Georgius Victorinus, Philomea coelestis). Ausztriában és Németországban  a velencei canzona a tre szembetűnően sokáig élt. Angliában az olaszos triószonáta csak Blow és tanítványa, Purcell műveiben jelenik meg. Franciaországban első nyomait H. Du Mont Meslanges című gyűjteményében találjuk.


Marini és Legrenzi tesz elsőként különbséget templomi és kamara triószonáta között. A négy- (vagy öt-) tételes sonata da chiesa formai felépítése a canzonából származik, egy kéttételes mag kibővítésével: elejére és a tételek közé adagio-tételeket illesztettek. Az első önálló triószonáta-gyűjteményt az Alpokon innen Schmelzer adta közre, 1659-ben. Az úgynevezett Froberger-tételrendet Pachelbel fejlesztette tovább, olasz mintájú bevezető szonátával bővítve.

Az olasz templomi szonáta legkiforrottabb formáját Corellinél érte el, akinek op. 1 és 3 triószonátái négytételes formatervük, határozott tételkaraktereik és erőteljes tematikájuk révén, mindent háttérbe szorítottak, amit addig a hegedűirodalom produkált. A sonata da camera műfajában Corelli triószonátái szolgáltak mintául, eleinte három, utóbb két tánc és a templomi szonáta nyomán elébük illesztett adagio összefűzésével.


Händel első találkozása az olasz zenével egy ifjúkori művében csapódott le. Az 1733 körül megjelent op. 2-ben már a gáláns stílus elemei is feltűnnek. Az op. 3 Telemannra és Fuxra emlékeztető divertimentókat ad közre. J. S. Bach ezzel szemben 2 dallamhangszerre és continuóra írt triószonátáiban és a Musicalisches Opfer triószonátájában semmiféle előképet nem követ. A triószonáta elvének átvitelével a hangszerösszeállításra: egy dallamhangszer (1. felsőszólam) és obligát csembaló (2. felsőszólam, basszus és harmóniai kitöltés) Bach megteremtette a további fejlődés alapjait (pl. a zongoratrióhoz).

Német nyelvterületen 1740-50 körül Hasse, L. Mozart és Gluck egy-egy triószonátája a műfajban helyenként már klasszika felé mutató gáláns stílus másodvirágzását hozta. Berlinben II. Frigyes ízlésbeli diktatúrája udvari muzsikusait a konzervatív-gáláns stílus művelésére kényszerítette. A Fux iskolájához tartozó Wagenseil, Leopold Hoffmann és Aspelmayr műveiben a tiszta kontrapunktika és a buffo hangvétel, a folklór és a gáláns szentimentalizmus azon a sajátosan osztrák módon olvadt össze, amely Haydn korai vonóstrióinak arcélét is megszabja. Mozart 1767-től a salzburgi dóm számára írt templomi triószonátáiba ezzel szemben tudatosan barokk elemeket szőtt.


A continuo kiiktatása a zeneszerzés gyakorlatából a triószonáta végét jelentette. Stamitz op. 1-e (1751), amelyet egyaránt szánt szolisztikus és zenekari előadásra, megtette a döntő lépést a triószonátától a continuo nélküli vonóstrió ("zenekari trió") felé, egyúttal a szimfónia és vonósnégyes megteremtésének is kiindulópontja.

Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sztasz...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...

Ludwig van Beethoven: István király és Athén romjai

Ludwig van Beethoven (1770-1827): István király, op. 117, és Athén romjai op. 113 „István király, vagy Magyarország első jótevője” — címet kapta Kotzebue-nak az ünnepi megnyitó jelenete, amelyet 1812 februárjában az újonnan felavatott pesti színházban előadtak. A darabhoz — akárcsak az Athén romjai c. Kotzebue-játékhoz — Beethoven írt zenét, nyitányt és kilenc, kórusokkal kombinált tételt. A munkát 1811 őszén végezte el Teplitz-fürdőn, ahol több alkalommal is üdült. A kísérőzenéből ma főként a javarészt verbunkos-témákra épült nyitányt ismerik. Ezt lassú bevezetés indítja, majd lendületes iramú főrész következik, amelyben felismerhetjük a IX. szimfónia öröm-témájának korai változatát. A bevezető lassú zene a nyitány középső szakaszában és a befejezés során újból felhangzik. Kotzebue két ünnepi játékot írt a pesti színház felavatására: „István király, vagy Magyarország első jótevője” címmel előjátékot, és Athén romjai címmel utójátékot. Mindkett...