Ugrás a fő tartalomra

Ária

Az ária (= levegő, atmoszféra) hangszerkíséretes szólóének, a 16. századtól a 17. század közepéig strofikus dal, ez után a daltól megkülönböztetett, kidolgozottabb, strofikus szöveghez már nem szigorúan kötött énekes darab. Az olasz aere és aria kifejezést már 1460-ban használták valamely zenedarab modusa illetve karaktere értelmében. Szűkebb értelemben az ária a 16. és korai 17. századi Itáliában bizonyos versmértékek rögtönzött előadásának ritmikai-melodikus szkémája.


1640-től a római és velencei operában a strófabasszus- és egyéb dalszerű formák (da capo aria, háromrészes dalforma) háttérbe szorultak és a mellékszereplők körére korlátozódtak. A főszereplők áriáiban a szövegismétlés, a strófák változó hosszúságú és hangnemű megzenésítése, recitatívók és koloratúrák beillesztése nyomán az ária fokozatosan elszakadt a strófadaltól.

Az újabb, a daltól eltérő ária főformája mindenekelőtt a velencei operában kialakult da-capo ária, amely 1770 körül kiszorította a kétrészes (arietta) és háromrészes (abb) formákat, és hosszú ideig az európai opera uralkodó áriatípusa maradt. Háromrészes refrénes forma (aba, aabaa), a középrészben többnyire önálló tematikával. Vagy csembaló continuo kíséri, vagy zenekar (zenekarkíséretes ária), vagy obligát hangszerek, trombita (trombita-ária), vagy más fúvós- illetve vonóshangszerek. A 17. század végének deviza-áriája hangszeres bevezetéssel indul (deviza), az ének és a zenekari ritornell tematikája azonos.

 
A francia operában a recitativo és ária nem vált el olyan élesen, mint az olaszban, az uralkodó forma az egyszerű felépítésű, dalszerű air volt. Mellette 1700 körül tűnt fel az olasz ária, amelyet ariette elnevezéssel különböztettek meg a hagyományos airtől. Az olasz operaária hatását tükrözi a dalirodalom, az opera és, az obligát hangszerek fokozott használatával, J. S. Bach és Telemann kantátái.

A 17/18. század fordulóján az ária táncdarabot és táncdallamot is jelenthetett, miként azt Schmelzernél az anderter Tanz és Aria secunda szinonim alkalmazása, valamint Praetorius és Walther definíciója tanusítja. A 17. század közepe óta fordul elő az ária cím mint tánc a német szvitben (Händel Vízizene)), továbbá mint vonzóan dallamos, konkrét tánctípusra vissza nem vezethető tétel a csembaló- és hegedűzenében.

Az ária a szereplő lelkiállapotát gyakran természeti képpel világítja meg (hasonlat-ária) vagy affektus-típussal érzékelteti: a düh, bosszú, diadal koloratúrákban gazdag, gyakran egyes énekes virtuózokra szabott ária di bravúrában jut kifejezésre, a szenvedélyt a recitatív jellegű aria parlante, a bájt és finomságot a lassúbb aria mezzo carattere, a gyászt, fájdalmat, vágyakozást a vontatott largo- vagy adagio-tétel tükrözi.

 
Az ária jelenetszerű formája a 19. században recitatív és dalszerű részek sorából állt (Beethoven, Fidelio, Florestan áriája a 2. felvonás kezdetén), stretta-áriákban gyorsabb, fokozó zárórésszel (Verdi, A trubadúr, 1. felvonás, Leonóra scena e cavatinája). Wagner zenedrámáiban és Verdi kései alkotásaiban megszűnt a recitativo és ária elkülönülése. A zenedráma reakciójaként a 20. században újjáéledő "zártszámos" operában a recitatív részektől elkülönölő énekelt számoknál ismét előfordul néha az ária elnevezés (Hindemith, Cadillac, 1926, Neues vom Tage, 1929, Schönberg, Von heute auf morgen, 1939, Henze, Boulevard Solitude, 1951). 

Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sztasz...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...

Ludwig van Beethoven: István király és Athén romjai

Ludwig van Beethoven (1770-1827): István király, op. 117, és Athén romjai op. 113 „István király, vagy Magyarország első jótevője” — címet kapta Kotzebue-nak az ünnepi megnyitó jelenete, amelyet 1812 februárjában az újonnan felavatott pesti színházban előadtak. A darabhoz — akárcsak az Athén romjai c. Kotzebue-játékhoz — Beethoven írt zenét, nyitányt és kilenc, kórusokkal kombinált tételt. A munkát 1811 őszén végezte el Teplitz-fürdőn, ahol több alkalommal is üdült. A kísérőzenéből ma főként a javarészt verbunkos-témákra épült nyitányt ismerik. Ezt lassú bevezetés indítja, majd lendületes iramú főrész következik, amelyben felismerhetjük a IX. szimfónia öröm-témájának korai változatát. A bevezető lassú zene a nyitány középső szakaszában és a befejezés során újból felhangzik. Kotzebue két ünnepi játékot írt a pesti színház felavatására: „István király, vagy Magyarország első jótevője” címmel előjátékot, és Athén romjai címmel utójátékot. Mindkett...