Ugrás a fő tartalomra

Ricercar

A ricercar az olasz ricercare = keresni, próbálni szóból ered, egyike a legrégibb önálló hangszeres műfajoknak. Legkorábbi emléke lant-ricercare (Spinacino, Intabulatura de lauto). Kezdetben a ricercare a (lant) hangszer praeambulumszerű kipróbálását, hangolásának ellenőrzését jelentette, és ezzel - az intonáció szó eredeti értelmében - a következő darab hangnemének megpendítését, "megkeresését". V. Galilei 1581-ben így tudósít: "Először egy szép ricercat játszott ujjaival, majd énekelni kezdett." Az intonációs ricercar mintegy rögtönzésszerű futamokból állt, többnyire hangnemek szerint rendezett gyűjteményekben jelent meg (Dalza, da Milano, Galilei).



Az első orgona-ricercar Cavazzoni műve, 1523-ból. A ricercar csak a 16. század közepe táján, főként orgonazenében, ensemble-játékban vette át a szakaszonként végigimitált motetta szerkesztésmódját, amely most imitációs ricercarként jelent meg többek között Buus, Willaert, Merulo, Gabrieli, Frescobaldi és Hassler műveiben. Emellett a ricercar megőrizte intonációs jelentését is (előjáték meghatározott hangnemben). A ricercar imitáló jellegét hangsúlyozó meghatározása szerint "motívumok keresése", Praetorius pl. a ricercart és a fúgát azonosnak tekintve mindkettőt prelúdiumként osztályozza. Ezen átértelmezés mellett a ricercar eredeti, szabadon formált intonáció jelentése egészen a 18. századig megmaradt, így Walther 1732-ben (Ricercar' uno stromento ... "egy hangszert ... kipróbálni, jól van-e hangolva").



Froberger, Kerll, Pachelbel és Buxtehude fúga-ricercarjaira különösen jellemző a sűrű szövésű művészi kontrapunktikus-tematikus munka. Ebben az értelemben egészítette ki Bach Musicalisches Opfer (1747) címét (amely egy rögtönzésszerű és egy művészi ricercart tartalmaz) a RICERCAR szóra épített akrostichonnal: Regis Iussu Cantio Et Reliqua Canonica Arte Resoluta (A király témája és egyéb kánonikus feldolgozások).



Még Koch is "művészi fúgának" (Kunstfuge) nevezi a ricercarét, amely "különböző szokatlan és mesterkélt imitációkkal keveredik". A ricercarnak gyakorlati jelentése (akár szólóhangszerekre is, pl. Bassano, Ricercate passagi et cadentie) a kifejezés eredeti jelentéstartalmán alapul ("megpróbálni", a "gyakorolni" értelmében). Már Ganassi (Regola Rubertina) és Ortiz (Tranato de glosas) is vonóshangszerekre írt gyakorlatnak tekintette a ricercart.



Századunk ricercarjai közül említést érdemel többek között Malipiero ricercarja, Martinu Tre Ricercari kamarazenekarra, Stravinsky Cantatájának 2. és 4. része, valamint Bach 6 szólamú ricercarjának zseniális Webern-hangszerelése, a szerkezet hangszínekkel való értelmezése.



Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sztasz...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...

Szimfonikus költemény

A szimfonikus költemény a 19. és 20. századi programzene műfajához tartozó, többnyire egytételes zenekari kompozíciók, melyek különösen Liszt és R. Strauss nevével forrtak össze. A fogalmat Liszt alkotta meg, aki 1849-ben írt Tasso nyitányát 1854-ben így nevezte meg, majd ezt a megjelölést hamarosan minden ilyen jellegű művére kiterjesztette. A szimfonikus költemény előfutárai a programzene különböző válfajai voltak, különösen a többtételes programszimfónia és kiváltképp Berlioz ideája, a "drame instrumental" (Fantasztikus szimfónia), amelynek a programját úgy kell felfogni, mint egy opera szövegét. Szűkebb értelemben a szimfonikus költemény előzménye a nyitány, mégpedig a hangversenynyitány, elsősorban Beethoven drámai nyitányai. 1854 előtt Liszt is nyitánynak nevezte szimfonikus költeményeit. A szimfonikus költemény elnevezés Liszt nagy eszméjére utal, a zene megújítására a költészettel kötendő bensőséges szövetség révén, amire a "szimfonikus költő" hivat...