Ugrás a fő tartalomra

Mihail Ivanovics Glinka: Esz-dúr szextett

Mihail Ivanovics Glinka (1801—1857): Esz-dúr szextett

A múlt század harmincas éveinek elején Glinka Európában tett utazásokat. Ez idő tájt írt kamarazenei kompozícióin olasz operai élmények hagytak nyomot: egyik szerenádját két hegedűre, gordonkára, nagybőgőre és zongorára Bellini Az alvajáró című operájának témáira írta, másik hasonló jellegű műve brácsára, gordonkára, fagottra, kürtre és zongorára (vagy hárfára) Donizetti Anna Bolena című operájából merítette anyagát. Mindkét mű 1832-ben készült, és ugyanebből az évből származik a vonósnégyesre nagybőgőre és zongorára irt szextett is, amelyik — nyilván megkülönböztetésül — a zeneszerző az „eredeti”(Sestetto originale) jelzőt adta.


Jellegzetes romantikus alkotás; ez nemcsak abból a tényből derül ki, hogy a zongora vezető szerepet játszik az együttes hangszerei között, hanem magának a zongorának szánt zenei anyag is híven reprezentálja az 1830-as évek zongorastílusát: telt fogású akkordok széles gesztusú, patetikus témája indítja a kompozíciót, és ezt a témát a zongora virtuóz futamai után a vonós hangszerek is megszólaltatják. Ez után kezdődik a szonátatétel kantábilis, kifejező dallammal — természetesen megint csak zongorán. A kidolgozás során több ízben, emlékeztetőül felhangzik a patetikus akkordikus téma is, ezúttal a vonósokon. 


A lassú tételben a vonós hangszerek funkciója az elhanyagolhatóságig összezsugorodott. Hosszú ideig a zongora szólóját halljuk, és amikor elmondotta már briliáns mondanivalóját, mikor kimerült tematikus vénája, akkor halvány pizzicatókkal bekapcsolódnak játékába a vonósok, de zenei anyaguk mindvégig megmarad a dekoratív kíséret korlátjai között. A zárótétel sejtelmes, háromszoros pianissimo mélyéből bontakozik ki a zongora basszusából feltörő skálamenetekkel. A ritmikus, pregnáns témát csak akkor szólaltatja meg a zongora, amikorra a hangok erőssége és magassága a maximumot érte el. Bár a virtuóz csillogás most is mindvégig a zongoráé, a téma motivikus feldolgozását a zeneszerző a vonósokra bízta, és első alkalommal teremtett igazi kamarazenei hangzást. A nagy apparátushoz és az anyag eddigi nagyszabású megmunkálásához képest a befejezés viszonylag szerény.


Forrás: Pándi Marianne, Hangversenykalauz

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sztasz...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...

Szimfonikus költemény

A szimfonikus költemény a 19. és 20. századi programzene műfajához tartozó, többnyire egytételes zenekari kompozíciók, melyek különösen Liszt és R. Strauss nevével forrtak össze. A fogalmat Liszt alkotta meg, aki 1849-ben írt Tasso nyitányát 1854-ben így nevezte meg, majd ezt a megjelölést hamarosan minden ilyen jellegű művére kiterjesztette. A szimfonikus költemény előfutárai a programzene különböző válfajai voltak, különösen a többtételes programszimfónia és kiváltképp Berlioz ideája, a "drame instrumental" (Fantasztikus szimfónia), amelynek a programját úgy kell felfogni, mint egy opera szövegét. Szűkebb értelemben a szimfonikus költemény előzménye a nyitány, mégpedig a hangversenynyitány, elsősorban Beethoven drámai nyitányai. 1854 előtt Liszt is nyitánynak nevezte szimfonikus költeményeit. A szimfonikus költemény elnevezés Liszt nagy eszméjére utal, a zene megújítására a költészettel kötendő bensőséges szövetség révén, amire a "szimfonikus költő" hivat...