A mazurka Mazowszéból származó lengyel ugró-és forgótánc
(valamint táncdal), gyors hármasütemben (3/4, 3/8), gyakran pontozott
ritmussal, és a gyenge (2. és 3.) ütemrészekre eső váltakozó hangsúllyal. A
zárószakaszban az első ütemrész is hangsúlyos.
A mazurka korai formája Lengyelországban kb. 1600 óta társasági
tánc, s mint ilyet, a 18. század közepétől a 19. század végéig Oroszországban,
Németországban, Angliában és Párizsban is kedvelték. Mazurka-ritmusok már 17.
századi proporciókban is megjelennek (pl. . A. Schmelzernél). A műzenében a
mazurka név legkorábban J. Riepelnél (1752) majd később Marpurgnál és
Kirnbergnél fordul elő.
A 18. század közepe óta a lengyel operákban,
balettokban, de még az egyházi zenében is alkalmaznak mazurkát. Jelentősek St.
Moniuszko balett-mazurkái (többek között a Straszny dwór,
és a Halka című operában). A mazurka stilizált
formában Chopin, Wieniawski és Szymanowski révén került a hangversenyzenébe.
Chopinnél a mazurka a kujawiakot
és az obereket is magában
foglalja.
Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon