Ugrás a fő tartalomra

Gigue

A gigue (= táncolni) eredetileg ír, vagy angol táncdal, amelyből a 17-18. századi hangszeres zenében gyakori tánc alakult ki.


A jig J. Gaultier angol udvari lantos közvetítésével, 1635 körül került Párizsba, aki D. Gaultier-val együtt két alaptípust dolgozott ki: az első típus alapja 4/4-es ritmusséma, a másik páratlan ütemű (3/4, 6/4, 6/8, 3/8). Az első típus egyszólamú kezdetével, homofon vagy imitáló szövetével a lantszvit állandó tétele lett (allemande, courante, sarabande, gigue). A második típus a francia clavecin szvitben honosodott meg (Chambonnières, Pièces de clavessin, 1670, L. Couperin, d'Anglebert, Lebègue), szinkópákkal, késleltetésekkel, díszítésekkel, figulációkkal, komplementer ritmusokkal és imitáló szólamokkal gazdagított formában. Lully balettjeiben is fellelhető egy gigue-forma, a canarie-ra visszamutató felütéssel.


Fr. Couperin, akinek művészetében a kor valamennyi gigue-típusát felfedezhetjük, már érezhetően az olasz hegedű-giga hatása alatt állt - akárcsak később Rameau.


Az olasz giga egyrészt a francia clavecin-szvit gigue tételeiből származik, másrészt a régi olasz templomi szonáták, canzonék záróallegróiból. A giga "simán ritmizált" (Danckert), gyors tempók, jellegzetes hegedűfigurációk, puszta támasztó basszusok, a triótételekben többnyire terc- és szextmenetek, később hosszú frázisok jellemzik. Az imitáció és a súlyos (teljes ütemes) indítás a ricercare szerű canzona maradványa. A legkorábbi ismert gyűjtemény Vitalitól (op. 4, 1668), a francia (Leclair) és német hegedűiskola (Walther) mintájául szolgált tipikus forma Corellitől származik (op. 4, no. 4. 4. tétel, Giga).


1700 után Olaszországban a hegedű-giga cenzúra nélküli folyondár- és szekvencia-dallamosságával a virtuóz művészet próbaköve lett, s hamarosan nápolyi zeneszerzők (Sammartini, Pergolesi) közvetítésével helyet kapott a korai klasszika kamara- és zenekari zenéjében, ahol (pl. Haydnnál) gyakran presto zárótételként szolgált. A francia gigue-et Reusner vette át a német lantszvitbe, a zongoraszvitek lendületes zárótételét alkotó jellegzetesen német fúga-gigue első példáival pedig Frobergernél találkozunk. Froberger a metrum és ritmus alapján a francia lant-gigue-re utaló témához ellenpontot illeszt, amely egyúttal a kontrapunktikus kidolgozás második témája lesz, és bevezeti a gigue témafordításos második részét. Ezzel létrejött J. S. Bach későbbi kettősfúga-gigue-jeinek modellje.

Lully német tanítványai (Kusser, Erlebach, Mayr, Georg Muffat, Fischer) az ő gigue típusát vették át, míg az osztrák zeneszerzők (Schmeltzer, Poglietti) gigue-jei valódi táncdarabok, Biber, Gottlieb Muffat és Fux pedig népi egyszerűségre törekedtek. Froberger zongoragigue-formája az észak- és középnémet iskola (Reinken, Kuhnau, Lübeck, Böhm) közvetítésével Bachhoz jutott, aki fúga-gigue-et kontrapunktikus következetességgel gigue-fúgává alakította, pl. a 4. francia szvitben.


Bach egyébként szólószvitjeiben és partitáiban az összes gigue-modellt alkalmazta, Händel mindig az olasz gigue-et részesítette előnyben.
A 20. században újjáéledt többek között Debussy, Schönberg és Stravinsky műveiben.




Forrás: Brockhaus Riemann Zenei lexikon

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Muszorgszkij: Egy kiállítás képei

Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij (1835-1882): Egy kiállítás képei   Ez a nagyszabású, kifejezetten pianisztikus hatásokra épített kompozíció elszigetelt, magában álló remekmű, előzmények nélkül jött létre és nem volt folytatása sem. Muszorgszkij 1874-ben – 39 éves korában – írta. Ugyanebből az évből származik a  Napfény nélkül  c. dalsorozat, valamint az  Elfeledve  c. ballada, mindkettő  Golenyiscsev-Kutuzov  szövegére. Az  Egy kiállítás képei  megalkotásának ösztönzője tragikus esemény, a zeneszerző jó barátjának,  Viktor Hartman  festőművésznek elhunyta volt. Mivel azonban az Elfeledve c. balladát Verescsagin egyik festménye ihlette, feltehetjük, hogy Muszorgszkij ez idő tájt fokozottan érdeklődött a képzőművészeti alkotások zenei interpretációja iránt. „Viktor Hartman halála után, 1874 tavaszán kiállítást rendeztem a Művészeti Akadémia termeiben rajzaiból és akvarelljeiből” – írja Vlagyimir Vasziljevics  Sztasz...

Csajkovszkij: Az évszakok, op. 37/b

Pjotr Iljics Csajkovszkij (1840-1893) zongoraművei nem játszanak jelentős szerepet alkotásában, bár mennyiség tekintetében nem maradnak el a zenekari, kamarazenei és vokális kompozíciók mögött. Valószínűleg az a körülmény indokolja ezt, hogy legnagyobbrészt megrendelésre készültek és nem mutatják ugyanazt az ihletett eredetiséget, mint például zenekari művei. Ő maga nem is volt kiemelkedő zongorajátékos, ilyen módon nem érezte elsődleges indíttatását e hangszeren való megnyilatkozásának. Az évszakok, op. 37/b 1875–76-ban egy zenei folyóirat megrendelésére havonta komponált Csajkovszkij egy rövid jellemdarabot. Az évszakok című sorozat nem próbál Vivaldi hegedűverseny-ciklusának vagy Haydn oratóriumának folytatója lenni: példaképe nyilvánvalóan Schumann zsánerkép jellegű rövid zongoradarabjai között található. Január: A kandallónál (Moderato simplice ma espressivo). Könnyed hangú idill meglehetősen hosszúra nyúlt közjátékkal, amely a rögtönzés ötletszerűségéhez képest m...

Szimfonikus költemény

A szimfonikus költemény a 19. és 20. századi programzene műfajához tartozó, többnyire egytételes zenekari kompozíciók, melyek különösen Liszt és R. Strauss nevével forrtak össze. A fogalmat Liszt alkotta meg, aki 1849-ben írt Tasso nyitányát 1854-ben így nevezte meg, majd ezt a megjelölést hamarosan minden ilyen jellegű művére kiterjesztette. A szimfonikus költemény előfutárai a programzene különböző válfajai voltak, különösen a többtételes programszimfónia és kiváltképp Berlioz ideája, a "drame instrumental" (Fantasztikus szimfónia), amelynek a programját úgy kell felfogni, mint egy opera szövegét. Szűkebb értelemben a szimfonikus költemény előzménye a nyitány, mégpedig a hangversenynyitány, elsősorban Beethoven drámai nyitányai. 1854 előtt Liszt is nyitánynak nevezte szimfonikus költeményeit. A szimfonikus költemény elnevezés Liszt nagy eszméjére utal, a zene megújítására a költészettel kötendő bensőséges szövetség révén, amire a "szimfonikus költő" hivat...