A vonósnégyesre és zongorára írt kvintett nyitja meg Franck
működésében az érettkori művek sorát. 1878-1879-ben írta és Saint-Saënsnak
ajánlotta a komponista. Különösen reprezentatív a zongora szólama, amely
technikai igényessége révén olykor már koncertáló jelentőségű.
Az első tételt lassú bevezetés indítja. Ez előbb azt a
szenvedélyesen deklamáló témát mutatja be, amit az elsőhegedű a másik három
vonóshangszer akkordikus kísérete mellett szólaltat meg, majd a zongora szólója
és az erre szánt téma hangzik fel. E két anyagból szövődik a gyors főtétel
bonyolult és konfliktusokban gazdag zenéje, amelynek során a lassú bevezetés
több ízben idézetszerűen is visszatér.
Folytatódik ez a súlyos mondanivaló a második tételben is, ahol
az elsőhegedű kantábilis dallama és a zongora dúsan hangzó szólama között a
másik három hangszer nem igen jut jelentékeny szerephez.
A befejező harmadik tétel erőteljes gesztusai lassan bontakoznak
ki abból a fojtott hangulatú ostinatóból, amely váltakozva, de szünet nélkül
szól a két hegedűn. A tematikát ugyanaz a patetikus pontozott ritmika jellemzi,
mint az első tételben. A zongorával szembeállított vonósegyüttes hangzása
többnyire homofon. Erő és lendület árad ebből a fináléból.
Forrás: Pándi Marianne, Hangversenykalauz